25 Mayıs 2012

Allium Neapolitanium

Kendisi ile geçen sene tanıştık. İlkbaharda çiçekleri incelerken. Epey uzakta bir komşunun bahçesinde vardı. Sonra Sinek Sekiz'de yazılanlarla kendime yol çizip, adını buldum.

Yabani sarımsak ya da osuruk otu diye de adlandırılmaktaymış.

Çok senelik ve soğanlı bu bitkinin çiçekleri hemaforit imiş ve arılar tarafından döllenmekteymiş.Kaynak olarak en açıklamalı bilgi burada var.

Yaprakları çiğ ya da pişmiş olarak yenilebilirmiş. Salatalarda oldukça lezzetli olduğu söylenmekte. Tadı sarımsağa benzediği için yalancı sarımsak denilmekteymiş. Soğanlı kısmı da sarımsak tüketir gibi kullanılabilirmiş.

Çiçekler de pişmiş ya da taze olarak yenilebilirmiş. Çiçeklerin özellikle salataya verdiği soğana benzer tad yüzünden tercih edildiği söylenmekte.

Soğan tadını içerdiği kükürtten almaktaymış. Bu sebeple de kandaki kollesterol seviyesini ayarlamak amaçlı tüketimi önerilmekteymiş.

Suyu güve kaçırmak için kullanılabilirmiş.

Güneşli ve drenajı iyi toprakları severmiş. Fotoğraf da bunun kanıtı olsa gerek!

Kardeş bitkileri gül, havuç, papatya, pancar imiş.

İçerdiği flavonidler nedeniyle yararlı olduğuna dair makaleler de var hakkında.

Bazı kaynaklar geyikleri kaçırmak için kullanıldığından bahsediyor.

En son kendileri ile Burgaz ada'da karşılaştık. Orada yapılan bahçeden bol miktarda çıkmış, kenara ayırmışlardı yeniden dikilmek üzere. Sanırım adalarda epeyce yaygın ama ev sahibimiz gittikçe azaldığını, tehlikeye girdiğini de söyledi.

Eğer sizlerde görürseniz bu güzel çiçekleri. Hem korumak için belli bir kısmı ayırıp çoğaltın. Hem de gıdalarınızın arasına katın derim.

4 yorum:

elmalı kurabiye dedi ki...

of of bayılıyorum böyle soğanlı çiçeklere.her birinden bir yerlerimde olsun istorum,sanki bahçem varmış gibi...

Oglak Kizlari dedi ki...

Büyük Ada da klisenin bahçesinde ve bizim yan apartmanın bahçesinde vaar. Ama şimdi değil, ilkbahardaydı.

Yada karıştırıyormuyum.
Bu iş çetrefilli iş biliyorsunuz.

Botanikçi anne Çiğdem

Meyvelitepe dedi ki...

Bizim buralarda yabani pırasa dediğimiz bir bitki var, acaba aynı bitki olabilir mi? Çiçekleri de çok benziyor, yaprakları küçük boylu ve ince bir pırasayı andırıyor, tadı ise pırasadan çok sarımsak gibi, ama herkes yabani pırasa olarak biliyor.

Berceste dedi ki...

Bir suredir bilgisayarda dil secenegi kayip! Kisa yolunu da bulamayinca, ne yazi yazabildim, ne cevap verebildim :( Ingiliz klavyesine kaldik gene...

Elmali kurabiye, sogan ya da sarimsagi, ozellikle de sarimsagi bir saksiya ekerek baslayabilirsin :) Cok guzel cicek acar. Ben Ingiltere'de iken uzunca bir sure sarimsagi taniyamamistim, hep anlatirim, hep gulerim :) Gelip gidip sevmistim cicegini, ekilen pahalli soganli bitkilerden diye dusunmustum ve annem geldiginde de kim oldugunu ogrenmistim :)

Evet Oglak Kizlari, Burgaz Ada yazisini yazdigim zamanlar, o bahcede de bol bol bulmuslar. Sanirim adalarla bu cicegin arasi iyi ;-)

Isin uzmani sizsiniz Meyvelitepe, onunuzde boynum kildan ince.