24 Ağustos 2011

Bayramiç - Yeniköy

Tatilde ikinci durağımız Bayramiç Yeniköy idi. Bu sene, önce ''Ekolojik Mimari ve Doğal İnşaat Atölyesi'ne, sonra da Türkiye Permakültür Buluşması'na ev sahipliği yapan Bayramiç Yeniköy'ü merak ediyordum. İki etkinliğe katılmayı dilemiş olsam da gitmeyi başaramamıştım. Aklım orada kalmıştı.

Öncelikle, Facebook'taki gruplarından Mustafa Bey'e ulaştım. Uygun olan zamanı sordum. Ardından da bütün aile, anneler(anneanne ve babaannemiz), böcük, hepbirlikte gittik. Bizi sıcak bir yaz gününde, güleryüzlü Burcu abla ve de Mustafa bey karşıladı.
Öğlen yemeğine yetiştiğimizden, kendi mahsullerinden oluşan türlü ve gene kendi yetiştirdikleri sarı buğdayın bulgurundan yapılmış nefis bulgur pilavını tatma şansına eriştik. O sırada mutfak, bana çocukluğumda anneanneme yaptığımız ziyaretleri hatırlattı. Hele o tel dolap yok mu? Bir zamanların buzdolabı, erzak dolabı olarak kullanılan... Eski geleneği yaşatmak ne güzel!

Yeniköy'dekiler, ''Bayramiç Tohum Takası Şenliği'' için hazırlanmaktaydılar. Burcu abla, tek tek tohumları ayırıyordu takas için, bir yandan da çalışmak istiyorum, çalışmam lâzım diyordu...
Toplantı ve buluşmalar için mekân olan alanlar... Eğitim için, kalmak için, yemek yemek için, topluca yemek yapmak için alanlar var.
Yukarıdaki yer toplu açık hava eğitimleri için. Slayt gösterebiliyor ya da projeksiyonla anlatabiliyorsunuz. Pemakültür Buluşmasındaki fotoğraflarda bayılmıştım ben buraya!
Bu güzellik de ''Kostak'' hanım. Bizim böcüğü çok sevdi. Kızı ile birlikte etrafında dolaşıp durdu. Bizimki de kâh sevdi, kâh korktu. Böylece farkında olmadan bol bol kovalamaca oynamış oldular.
Nohut hasadı yapılmış. Tanelerinin ayıklanmasını bekliyorlar. Nohutun yeşil haliyle ilk defa Eskişehir'de karşılaşmıştım. Orada taze nohut sokaklarda satılıyor, halk da parklarda, bahçelerde oturup çerez gibi bir yandan ayıklayıp, bir yandan yiyordu.

Kurutulmuş haliyle de ilk defa Yeniköy'de karşılaşmış oldum.

Yeniköy grubu, kendisini web sitelerinde şu cümlelerle tanımlamış: ''Bayramiç Yeniköy gurubu , Permakültür felsefesini gözeterek tasarım yapan ve uygulayan, Yerel tohumlarımıza sahip çıkarak, doğal tarım uygulamaları yapan, öğrendiklerini, ürettiklerini paylaşarak, kendi kendine yeten bir köy kurma girişimidir.''


Nitekim, pek çok tohuma da sahip çıkarak yetiştirmeye başlamışlar. Rengârenk domatesler, çeşit çeşit buğdaylar buna en güzel örnekler. Hele bir karakılçık buğdayı var ki, benim gönlümde taht kuran... Hasadı da çok ilginç. Boyu uzun olduğu için, elle demet demet biçiliyormuş. Meşakkatli yani.

Hasadı yapılan karakılçıklar da tarlada...
Bu yapılar da Ekolojik Mimari ve Doğal Yapım Atölyesi'nden... İçlerinden birisi Victor'a adanmış.

Bizlere ev sahipliği eden aşını, yurdunu paylaşan bu ekibe çok teşekkür ediyoruz.

Bayramiç Yeniköy Eylül ayı başında bir başka etkinliğe ev sahipliği edecek, şimdiden onu da duyuralım Anadolu Jam! Gençler söz sizde...

Bu tarz oluşumların tüm Türkiye topraklarında artması, verimli çalışmalarının devam etmesi en büyük dileğimiz...

Hiç yorum yok: