02 Nisan 2007

Blackwork

Daha önce de nakış kursuna gittiğimden ve orada işlediğim nakışlardan ve bir sonraki yapmak istediğim işin de ''Blackwork'' yani siyah işleme olduğundan bahsetmiştim. Bu işi, kursun ilk günü Nan'in (kursu yöneten teyze, yöneten diyorum çünkü öğrenci, öğretmen ilişkisinden çok birbirimize bildiklerimizi öğretiyoruz) bundan seneler önce yaptığı, ilk nakışta görmüştüm. Yanında örneklik olarak işlediği panoyu getirmiş, bizlere göstermişti. Daha önce hiç böyle bir iş görmediğim için de bana değişik geldi. Ama Colonial Knots daha güzel göründüğü için, ilk onu öğrenmek istedim.


O bitince de, epey bir evenweave kumaş aradıktan sonra, tam istediğim gibisini bulamadım. Ama çok yakınını Türkiye'de DMC satan bir yerde bulup aldım. 28 count yani 1 inch uzunlukta 28 deliği bulunan %100 keten evenweave idi aradığım. %80 keten olanını bulabildim. Nan'in çalışması ile yanyana getirince benimkinin % 80 keten olduğundan bile şüpheye düşmedim dersem yalan olur! Sonradan bir dükkan, çok miktarda alırsan getirtirim dedi, metresi 36 pounda! Dedim ben elimdekini bir bitireyim hele, duruma göre bakarım... Bu ülkede neye el atsam, elimi yakıyor, gidip hazırını almak çok daha ucuza geliyor. Bu durum sizin yaşadığınız ülkelerde de mi aynı diye merak ediyorum... Desenleri için baktığım kitapları beğenmeyince, iş başa düştü. Biraz internette gezinince birkaç desen buldum. Çıktılarını alıp, kursa gittim. Nan ile hangilerini kullanabileceğime karar verdik ve işlemeye başladım. Özel bir de kasnağı var. Ama kocaman olduğundan ben kasnak kullanmamayı tercih ettim. Gene Nan'in işlediği ile karşılaştırınca kasnak ile işleseymişim daha iyi olurmuş düşüncesindeyim. Artık bundan sonra işleyeceklerimde kullanırım. Bugünlerde DMC - Fil D'or diye adlandırılan sarı simli bir iplik bulmam lazım. Nakışların arasına dolgu yapmak için. Ama o da tedavülden kalmış! Arayıp arayıp bulamıyorum. Bulursam benimki de birazcık Nan'in çalışmasına benzeyecek.


Yapılışı Nan'in bana dediği gibi iki iki. İki delik sayıp, sağa, sola, yukarı, aşağı ya da çapraz gidiyorsunuz. Biraz etamin işine benziyor, hatta isteyen küçük kareli etamin(ingilizcesini bilmeyenler için aida) üzerine de uygulayabiliyor. Ama benim gönlüm ''evenweave''den yana. İplik olarak DMC siyah muline iplik kullandım. Elbette başka markalar da kullanılabilir, ben sadece neye benzediğini bu şekilde tarif edebiliyorum.
Blacwork de nedir derseniz, 1500'lü yıllarda İngiltere'de yapılmaya başlanan (Canterbury Tales'de sözü geçiyormuş) ancak Aragon'lu Catherine zamanında moda olan bir nakışmış. Genellikle buluz süslemelerinde(yaka, kol kısımlarında, düğmelerin üzerinde vb...) kullanılıyormuş. Bunun yanında yastık, mendil gibi parçaların da süsü olmuş. Catherine kıyafetlerini İspanya'dan getirttiği için bir dönem İspanyol işi diye de adlandırılmış. Siyahın yanında kırmızı tonları ile de yapılabiliyormuş.


Blackwork, Asisi nakışı denilen bir nakış ile ya da etamin işi ile birlikte de kullanılabiliyormuş.

Günümüzde bu nakışla harita, satranç tahtası işlemesi yapımı oldukça moda imiş. Eğer işlemek isteseniz ben desenleri The Blackwork Embriodery Achives sitesinden almıştım. Oradan sizler de güzel bilgilere ve desenlere ulaşabilirsiniz. Yukarıda benim işlediğim henüz bitmemiş örnek panosunu görüyorsunuz. Aşağıda da Nan'in çalışması var. Bakalım bitince belki benimki de bu çalışmaya benzeyecek mi?

Şimdi benim sizlerden bir ricam olacak. Önümüzdeki dönem, kursa gittiğim yerde, ben de Türk el işleri üzerine gönüllü olarak, ücret almaksızın kurs vereceğim. İki kültür arasında Türkler'in bilinmeyen yönlerini öğretmeye çalışarak bir köprü kurmak istiyorum. Bizi hep savaşlarla, kötü isimlerle anıyorlar. Oysa bizim ne kadar güzel el işlerimiz var. Uçsuz bucaksız bir kültür hazinemiz var. Sizler de bana Türk el işleri ile ilgili bilgi, desen, kaynak iletebilirseniz çok sevinirim. Önerileriniz olursa beni mutlu eder. Zira el işleri benim uzmanlık konumun dışında sadece severek yaptığım bir uğraş. Bir yandan öğrenerek, diğer yandan öğretmeye çalışacağım. Yardım eder misiniz?

24 yorum:

Hulya dedi ki...

berceste cok guzel olmus,ellerine saglik,yazdiklarinla ilgiliyle okudum cunku hicbisey bilmiyorum bu konularda,ama fikrine bayildim,aklima koydum,bulursam biseyler gondercem sana insallah,sevgiler tebrikler

Sanem dedi ki...

Ah ne güzel olurdu etaminden başka bir iş biliyor olsam da sana biraz olsun anlatabilsem.. Ama çok kişi gönüllü olacaktır eminim, hele de amaç bu kadar güzelken.. Ama ben şu aradığın ip işine el atıyım diyorum..
Sevgilerimle ve çok güzel işlemişsin, ellerine sağlık.
S.

Adsız dedi ki...

bercestem cok güzel olmus, sen bunlari yapip satsana, yapamayan ama özenen arkadaslar olabilir :) merak ettim simdi bu islemenin cantenbury tales'de nasil gectigini, okuyalim bilelim :) buarada bir önceki postundaki fotografa tekrar bakinca görebildim kar tanelerini sanki!

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Berceste; Senin katkılarınla Blackwork işini de öğrenmiş oldum. Güzel olmuş, simini de ekleyince hiç farkı olmayacak Nan'ın yaptığından, sıkma kendini. Posta Kutunda Türkişi örnekleri ile ilgili(Kaneviçe ve Dantel harici) bilgi verecek fotoğraflar bulacaksın, tekniklerini açıklamaya yetecek bilgim yok,sadece fikir vermesini istedim.Türk kültürünü tanıtma amacıyla gösterdiğin gayretler için kendi adıma teşekkür etmek istedim. Başarılar diliyorum.

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Berceste merhabalar,
Tasindim, yeni linkimi eklersen sevinirim sevgiler Sonia...

http://sonja-varol.blogspot.com/

ceyda'nın tükkanı dedi ki...

Cok guzel olmus ellerine saglik. Hep cok ozenmisimdir ama ben o kadar becerikli degilim valla. Eskilerden ornek bulursam sana gonderirim mutlaka.

Mr_TD dedi ki...

Seni cok becerkli gördüm yine :D
artik TD islemeli mendillerden isterim valla :D

slmlar
TD

ipek dedi ki...

Berceste ciğim,
Fotoğraflar, nakış işlerinden hiç anlamayanların (mesela ben) bile ilgisini çekecek güzellikte.
Bunları (tek renk ve çok zarif oluşundan mı acaba?) çok beğendim ve sevdim. Şimdi nerede gördüğümü hatırlayamıyorum ama haarika bir beyaz gömleğin, göğüs ve büzgülü kol ucunda vardı, bayılmıştım. Demek 1500 lerden esinlenmiş bir modelmiş.
Babaannemin çeyizinden kalma (ciddiyim:) "kuşak" diye tabir edilen ve oçlarında çok değişik işlemeler olan birşeyler vardı bende. Bulmaya çalışacağım..
Ellerine sağlık, çok güzeller gerçekten.
Sevgiler
ipek

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Ah ah yazık değil mi gözlerine, bakarken gözüm yoruldu benim, keşke bilsem yardımcı olabilsem sana, bir tek etamin yapabiliyorum:(
Model çok güzel, sen de çok düzgün yapmışsın, ellerine sağlık

Berceste dedi ki...

Teşekkürler Hülya. Belki sen de başlarsın birşeyler yapmaya ;-)

Ne yazık ki Nazlıca ve Ayşem'den başka örnek bulabilen olmadı Sanem'ciğim. Büyükelçilik bile bir e-posta gönderdi, sonra cevap çıkmadı :( Sevgiler...

Nerede satacağımı söyle hemen Rahşan :) Ama isteyen, özel arkadaşlar adres bildirirlerse belki hediye paketi bulabilirler ellerinde ;-) Wikipedia'da blackwork diye aratırsan Canterbury Tales'de nasıl geçtiği yazıyor! Bol bol fotoğraf bekliyoruz senden....

Sevgili Nazlıca, en büyük destek senden ve Peçete'den notlar alan Ayşem'den geldi. Çok çok teşekkür ederim. Sağolasın,varolasın!

Teşekkürler Ceyda!

Sende de mendil kullanacak göz var ya :P neysem... Örneğini yollarsan işleriz hocam, istediğin mendil olsun! Teşekkürler.

Aaa İpek, senin elinde binbir marifet var, merak edersen alası ile yaparsın eminim! Teşekkürler, sevgiler...

Gözleri haşat ediyor haklısın Pınar ama gene de zevkli :) Sen etaminden sonra bir de bu konuya el at istersen :)

Berceste dedi ki...

Sonja, en kısa zamanda düzeltmeyi yapacağım.

Adsız dedi ki...

Sevgili Berceste
çok güzel bir blogun var. her zaman olamasa da ara sıra bakıyorum.
bu konu da sana istedigin bilgileri ve resimleri gönderebilirim. on senedir türk işi yapıyorum. hepsinin yapım tekniklerini biliyorum ancak türk işi çok özel bir iştir, resimler ne kadar tarif edebilir bilmiyorum.
ayrıca Türk işinin çok çeşitleri vardır. hesap işi, antep işi, maraş işi , tel kırma, gibi. hepsinin de teknigi ayridir.
istersen bilgisara yükledigim resimlerden sana yollarım.yapılışını da anlatırım. ama ne kadar ögretici olur bilmiyorum.
mail adresini yazarsan resim yollarım.
sevgiler.

meliha

Berceste dedi ki...

Sevgili Meliha,
Çok teşekkür ederim. Her zaman beklerim.Yardımcı olabilirsen de çoook sevinirim. Karşılıklı yazışarak elimden geldiğince öğrenmeye çalışırım. Sonuçta nakışların çok yabancısı değilim diye düşünüyorum ama işinin ehli kadar da iyi olamam elbette! Tel kırmayı birazcık öğrendim. Türkiye'ye tatile gittiğimde yapan bir tanıdığımızdan rica ettim, o yaparken de kamera ile kaydettim. Tellerimi, iğnemi alıp geldim. Şimdi burada deneyeceğim. Diğer saydıklarını da öğrenmek isterim. E-posta adresini doğrudan yazınca spam mailler geliyor. Biraz dolambaçlı anlatacağım ama rica etsem önce yukarıdaki kimlik bölümündeki lütfen buraya tıklayın yazan yerden profile yazan sayfaya, orada da sol kısımda e-mail yazan yerden bana ulaşabilir misin? Olmazsa haber edersen başka bir formül buluruz. Yorumun iki defa geldiği için birini yayınlamadım. Yukarıda görünen yazı bunun için. İlgin için çok teşekkür ediyor, sabırsızlıkla cevabını bekliyorum. Sevgiler...

Punto dedi ki...

Sevgili Dilek; İstanbul'da şu aralar vitrinlerde renkli yumurtalar cirit atıyor. Nedeni buymuş. Tebrik ederim hem seni hem de bu konudaki bilgileri paylaşan günlük dostlarını.

Berceste dedi ki...

Akın amca yazınızı ve cevabımı ilgili yazıya taşımaya çalıştım. Hürmetler...

Adsız dedi ki...

Canımcım senin ne marifetlerin varmış meğer! Çok güzel görünüyor. Eskiler derler ya "yapmasan da mutlaka öğren, bil..." Gerçekten de öyle. Bir bayana dikiş - nakış bilmek yakışıyor. Gerçi yeni nesil biraz teknoloji takılıp oha falan oluyolar ya, arada böyleleri de görmek güzel şey...:)

Takdir ettim seni;)
(aslında bu yakın arkadaşlarla aramızda bir espiri oldu, alınmayasın. Takdir etmek bana düşmez de, ağız alışkanlığı işte...:))

Hanife dedi ki...

Dilek'cigim,
Taziye mesajin icin cok tesekkurler..
Bir merhaba diyeyim dedim ve elisine bayildim.. Turkiye'den son gelisimde iki metre kadar etamin getirmistim ama hala duruyor, bir sey bulup isleyemedim. Nasil begendim calistigin ornegi, anlatamam..
Fiyat konusunda ben de ayni dertden muzdaribim desem.
El isi malzemeleri, boncuk gibi seyler hem pahali hem cesit fazla yok. Internetden siparis versem, olayi cok fazla bilmedigimden, yanlis alirim diye bulasmiyorum..
Umarim kisa surede bitirirsin calsimani, kolayliklar diliyorum sana..
Sevgilerimle..

Berceste dedi ki...

Merhaba Hanife,
Allah sabırlar versin diyebiliyorum sadece... Etaminin Türkiye'deki bulunabilme oranı ve fiyatına bakılırsa buradakilerden aşağı kalmıyor! Sana Sanem'in sitesine bakmanı önerebilirim örnek için. En son mini mini dans eden hanımlar vardı :) Benim işlediğim iş, etamin üzerine de yapılabiliyor. İstersen aynı örneği etamine uygulayabilirsin ama o zariflikte olabilir mi bilmiyorum. Boncukla da işleme yapabilirsin. Benim daha önce yaptığım işe bakarsan ne demek istediğimi anlarsın. Onun için de yazının altındaki el-işi yazısına tıklamanı öneririm. Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Merhabalar.Hala nakış işleyen birilerinin olması beni çok sevindirdi.Hele yurtdışında bunu yapamaya çalışmak.Yolunuz açık olsun.
Dilek

Berceste dedi ki...

Teşekkür ederim. Bence bu işin ne modası geçer, ne de yapmayı sevenler vazgeçer... Sayımızın artması dileği ile!

banu dedi ki...

Merhabalar
Ben Banu Demirel
Blackwork işlemeyi çok severim bende. Kanaviçe ve blackwork desenleri tasarlıyorum. www.sebadesigns.com adresim. Yorumlarınızı duymayı çok isterim :))Ayrıca DMC Kanaviçe dergisinin bir sonraki sayısında bir blackwork tasarımım var...Umarım begenirsiniz.
Ellerinize sağlık
Banu

Berceste dedi ki...

Eline, gözüne sağlık Banu. Siteni ziyaret ettim, blogspot'taki adresine de yorum bıraktım, umarım eline geçer. DMC'nin dergisine ne yazık ki İngiltere'den ulaşamıyorum :( Eminim güzeldir tasarımın... Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Aloha! I’ve just stopped by to thank you for this full entry. Take care!

Adsız dedi ki...

Thank you for posting this. I fully agree with your opinion.