30 Haziran 2007

Sokak Hırsızlarına Karşı Önlem

Fotoğraf Cambridge'de kolejlerin bulunduğu sokaklardan birinden...

Bilin bakalım bu görülen alan ne için? demiştim...


Cevaplarınız, ilginç tahminleriniz için teşekkür ederim. Merak edenleri beklettiğim için de özür dilerim. Sokağı da içeren başka bir fotoğrafla olayı tam olarak açıklamak istedim ve ancak bugün yağmur altında(1 aydır hiç dinmeden yağıyor!) ikinci fotoğrafı da çekebildim.


Daha önce, ilk Berceste'yi açtığım aylarda, Cambridge'in tarihçesini anlatmıştım. Üniversitenin kuruluşunu, o dönemi, yaşanan olayların özetini...

Buradaki üniversite, kolejler sistemi nedeniyle, bizdeki üniversitelerden biraz farklı. Her bir kolej, ayrı ayrı olarak, öğrencilerin yatma, yeme, içme gibi ana ihtiyaçlarından sorumlu olduğu gibi, sosyal aktivitelerden, toplantılardan, çalışma gruplarından da sorumlu. İyi bir koleje üye olan öğrencinin başarısı arttığı gibi, iş bulmak için edineceği sosyal çevre de gelişmekte.

Gezmiş olanlar bilir, bilmeyenler için King's College'in çaprazında, senato binasının tam karşısında Great St Mary's Church vardır. Cambridge'deki ilk saat onun giriş kapısının üzerine takılmış. Hatta Big Ben'in bile ondan esinlenerek yapıldığı söylenmekteymiş. Bu kilise, saatin olmadığı dönemlerde bile, öğrencilerin bağlı bulundukları kolejlere geri dönmelerini sağlamak için, zamanı hesaplamakta ve çan çalmakta imiş. Bu çanın, belli bir sayıda çalmasından sonra, bütün kolejler kapılarını kapatır, geç kalan öğrenci olursa da ceza olarak içeriye almazlarmış! Bunun adına ''curfew'' denmekteymiş. Hala, hostel gibi, bazı yerlerde uygulanmakta...

O devirde, sokaklarda yolların olmadığını, heryerin sık yağan yağmur nedeniyle çamur olduğunu düşünün... Öğrencilerin, emniyetli, paralarını koyacakları bir yeri de olmadığından, üstlerinde taşıdıklarını düşünün... Akşamın bir vakti, yatacak yerleri de olmadığından, şehir halkına o gece onları evlerine almaları için yalvarırlarmış. Bu olaydan bıkan, üniversitenin şehri ele geçiriyor olmasına kızan halk da, genelde onları evlerine almazmış. Onlar da hırsızlardan korunmak için, çatılara çıkıp, oralarda uyurlarmış. Böylece şehirde, çatılara çıkma konusunda uzmanlaşan, pek çok öğrenci olmuş. Ama bir sokak varmış ki(senato binası ile Gonville and Caius College arasındaki), o sokağın hırsızları acımasızmış. Köşelerde avını bekler, üzerine atlar, döver, elindeki bütün değerli eşyaları alıp kaçarmış. Bu gördüğünüz demirler de yüzlerce yıl öncesinin hırsızlarına karşı, önlem olarak yapılmış.

Günümüzde de o günleri hatırlayıp, aynı eyleme kalkışılmasın diye hala durmakta, korunmaktalar!


Bir sonraki hikaye, gene bu çatılarda yatma olayı nedeniyle, ortaya çıkan bir adet üzerine olacak ve oldukça ilginç! Şehir üzerine duyduğum en ilginç hikaye diyebilirim...

34 yorum:

Justin Biebery dedi ki...

Böyle köşeler işemek ve kusmak için kullanılır ya genelde (erkekler tarafından), bunu engellemek için konulmuş olabilir mi? Benim ilk tahminim bu oldu. Dur, bir de Kevin gelince ona sorayım bakalım o biliyor mudur?...
Sevgiyle,
Fatma.

Daphne dedi ki...

Aaa bilmiyo musun?
Simdi soyle, eskiden Cambridge'de kovboylar yasarmis, bu gordugun yere atlarini baglar innlere gidip kafayi cekerlermis :P

Justin Biebery dedi ki...

Kevin de bilmiyor. Şaşırdı da üstelik. Şimdi bir daha baktım da, köşeye işeyenleri durdurmak için olsaydı, o, yere doğru dikey dikensi uzantıları niye yapsınlardı ki.. Valla çıkamadım içinden ve meraktan çatlıycam Dilek. Gece gece gözüme uyku da girmez şimdi:))

Berceste dedi ki...

Fatma, eğer söylersem tadı kaçar ama :( Eski devirleri bir düşün sen...

Ferhanca dedi ki...

Orta Çağ da ,cadı yakma yeri..

Adsız dedi ki...

Binaya girişi engellemek için olabilir çünkü yukarısında da keskin demir var. İlk bu geldi aklıma. Ama sivrilik aşağısında ilginç... Nedir?

MeRaiL dedi ki...

iyisimi ben yazmayayim, yoksa millet benden korkacak, aklimda direk kanli bir sahne canlandi (off ben oyle seyleri dusunebiliyormusum)..:P
cevabini fazla bekletmeden yaz... ;)

Adsız dedi ki...

çok zor bu soru, biz ne bilelim! deve mi bağlarlarmış, at mı? altına kuyu kazıp içinde ateş yakıp üstüne cezalı insanı bağlayıp hafiften yakarlar mıymış? :P bilemiyorum hiç!

Unknown dedi ki...

Herkes merakta berceste...soylemeyecek misin artik? HAdi ama hadi nolur:)))

Mr_TD dedi ki...

bence saman yiginlarini icine koymak icin, atlar yesin diye.

çatlak dedi ki...

E ben de oyun bozan çocuklar gibi yapayım o zaman:"Biliyorum ama neden söyleyeyim:P"

Berceste dedi ki...

Biraz daha tahminler gelsin Elif, bayağı ilginç teoremler var!

Çatlak, biliyorsan niye söylemiyesin? :P

Selen dedi ki...

BEnimde aklima hemen kotu seyler geldi oyle sivri uclari falan gorunce ama.
Hicbirsey uretemiyorum mantikli..
Cabuk yaz ne oldugunu merak ettim:))

evinkedisi dedi ki...

Eski devirleri düşünsen demişsin, bisiklet koymak için olsa bisikletlerin sağ tarafta duvara yaslanmış bir halde işleri ne? İçeriye girişi önlemek için olsa sivrilikler tepeye bakar, hatta adamın oradan yukarı tırmanması daha kolay olur. Köşeye koymalarının bir anlamı olmalı...Çökerek yapılan bir işi engellemek için olabilir mi? :) Ya da köşede dilenmeyi önleyen? Ama neden iki tane üstüste orası gerçekten de muamma. Mr Turkish delight'ın söylediği de mantıksız değil hani, at ve saman...

NAZLICA dedi ki...

Berceste, çok merak ettim. Kötü bir senaryo çizmek istemiyorum, iyi bir amaç içindir diye düşündüm. Hayvanların bağlanarak yemlendiği, su verildiği bir yerdir diye kendimi kandırabilirmiyim? İnşallah öyledir. Ortaçağdaki işkenceleri düşünmek bile istemiyorum. Sevgiler

çatlak dedi ki...

Dün Kaleiçi'ndeki eski evlerden birinde aynısını gördüm.Daha doğrsusu şu uzantıları olmayan haliyle. Sen bunun ne olduğunu söyle ben de bizimkinin ne amaçla kullanıldığını söyliycem.

pelin dedi ki...

merhaba
köşeden tutunup duvar üstüne çıkmayı engellemek için olbilir mi?

Sanem dedi ki...

Zavallı esirlerin ayaklarındaki pırangaları o yerdekinin içine hapsediyor olabilirler mi? Yukardakine bir yorum yapmıyorum, aklıma gelenler yazılmış zira.

Daphne dedi ki...

Peki o cikintilar neden asagiya dogru??
ne biliyim uzerine basilabilir gibi bu demirlerin :S

Berceste dedi ki...

Çömelerek hız alıp, insanların üzerine atlanmasın diye olsa gerek Defne! Üzerine basılırsa, dengede durmaya çalışırken farkedilir, görülür... Hem o devirdeki hırsızlar aynı zamanda akrobat değillermiş herhal :P

Justin Biebery dedi ki...

Yaklaşmışım tahminimde:))) Köşede yapılan bir eylemi durdurmak için yani. Çok ilginç değil mi, böyle güzel hikayelerle bizi heyecanlandırdığın için teşekkürler Dilek.
Damda uyuma olayına çabuk gir lütfen, merakla bekliyorummm....
Fatma

fethiye dedi ki...

Hmm. Savas sirasinda bu gibi demirler sokulup eritildigi halde bunlar neden hala duruyor, ben onu dusunmekteydim bir de ;)

Sen bunu nerden ogrendin kuzum?

Sanem dedi ki...

Şimdi merakla çatılarda çıkan yatmadan kaynaklanan adetleri bekliyoruz, enteresan olmalı. Aklıma düşmemek için ortaya çıkan önlemler olabilirmiş gibi geliyor.

Berceste dedi ki...

Yorumların için ben teşekkür ederim Fatma.

Cambridge'dekileri elleyememişler demek ki Fethiye. Ayrıca 2.Dünya Savaşı sırasında Cambridge üs olarak kullanılmış. Uçaklar Cambridge yakınlarından kalkmış ve Amerikalı askerlere ait şehitlikleri Cambridge'in gezilecek yerleri arasında! Ben Cambridge tarihi kursuna gittim U3A bünyesinde, bu detayları orada öğrendim. Yoksa hergün önünden geçip, neden bunlar böyle diye düşünüp duruyordum. Yaşadığım şehri tanımak için de bu kursa katıldım. Keşke aynısını İstanbul için de yapabilsem, kim bilir ne hazineler(bilgi anlamında) vardır, bizlerin bilmediği...

O durum gerçekten çok enteresan Sanem! Yok önlem değil de tepkiler diyelim :P

MorKoyun dedi ki...

Cok ilginc! Resim de hikaye de..
Alttaki demir usttekinden daha iceride olmakla tirmanmayi, asagi dogru dikenler de alttan gecilmesini engellemis, belki aleni tehlike yaratmasin diye yukari dogru yapilmamistir ama oyle ya da boyle asagidaki tasarimi hiyarca buldum ben:))

Adsız dedi ki...

eee neymiş??valla merak ettim şimdi??

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Kırk yıl düşünsem aklıma gelmezdi, köşe bucakları hırsızlar tutmasın diyeymiş demek:)
Hırsız adam ayakta da bekleyebilir ama:)illa köşe olması gerekmez ki.

İlginç hikayeyi bekliyorum merakla..

Berceste dedi ki...

Bu tanımın anlamını açarsan sevinirim Mor'um Koyun'um... Hani hunharca falan mı demek istedin acep? :P

TV kanallarına döndük ama az sonra diyeceğim istemeyerek de olsa Ebru!

Ayakta bekler evet ama Pınar, köşeden üzerine atlayarak saldırıyor, görünürse nasıl yapacak bunu? Köşe adamın saklanması ve aniden kurbanının üzerine atlaması için! Yoksa onu gören sokağın başından kaçar, oraya girmez!

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Ama kaldırımdan gidenler ve gelenler olur, bize yakın gözüken taraftan gelenler görür hırsızı, bu yöntem karşıdan gelenler için:)

Berceste dedi ki...

Hangi kaldırım Pınar? Görüldüğü üzere düz yol! Ayrıca tek taraftan gelenler hırkız amcalara yetmekteymiş demek ki, o kadar aç gözlü değillermiş :) Bir başka aklıma gelen de, o devirde belki de tek yön idi!

MorKoyun dedi ki...

Soyle aciklamaya calisayim tanimlanamayan terimi o zaman:)
Simdi, efendi amcalar dusunmus tasinmis, hani hirsizlikla mucadele ediyoruz havasi estirelim ama halkin huzurunu da kacirmayalim, teldi dikendi derken. Iyisi mi soyle koseye bir kavisli dis atalim, zengin dursun, korkutsun, bundan yuzyil sonra bir takim insanlar blog sayfalarindan bilmeyenlere okutsun, uzerine kafa yorulsun, sanimizin yurusun, demisler sanki:))
Islevden cok sekil dusunulmus, bence;)Ama tabi haliyle bana ne, ve ne haddime:)

Berceste dedi ki...

Aaa rica ederim, gayet güzel açıklamışsın olayı kanımca :)

Asortik Krep dedi ki...

Ben ise altta bulunan kapağın zamanla üstü kapanmasın ya da içeriden bir kaçış yolu herzaman bulunsun gibi bir sebep düşünmüştüm.Hala da aynı düşünüyorum nedense..

Berceste dedi ki...

Öyle şatolar, evler var, haklısın, ama bu kapak sanırım sonradan yapılmış ;-)