15 Ekim 2006

Yemek Etkinligi 15 - Bayram Tatlıları - Şam Baba

Genelde pek tatlılarla aram iyi değildir. Sütlü olanları severim ama şerbetlilerle pek anlaşamayız. " Hani istisnalar kaideyi bozmaz " derler ya şam baba da benim istisnam. Bir de anneannemin Hurmanisa'sı var, Boşnak tatlısı. Onu yapmayı pek beceremediğimden ben dedim paşa paşa Şam Baba yapayım. Hem içinde yağ, yumurta olmadığı için de oldukça hafif bir tatlı. Bakalım siz de beğenecek misiniz?
Ben dikdörtgen cam tepsi için ölçüleri iki katına çıkarttım. Şerbeti de aynı şekilde 2 kat ölçü ile hazırladım ama fazla geldi. O nedenle şerbet ölçüsünü yarım uygulamanızı önereceğim.


Malzemeler:
  • 1 Su Bardağı Yoğurt
  • 1 Su Bardağı Toz Şeker
  • 1/2 kg İrmik
  • 1 Paket Vanilya
  • 1 Paket Kabartma Tozu
Şerbet için:
  • 3 Su Bardağı Şeker
  • 3 Su Bardağı Su
Yapılışı:
İrmik, şeker, vanilya ve kabartma tozu harmanlanır. Üzerine yoğurt ilave edilerek iyice karıştırılır. Tepsiye dökülür. 1 Parmak büyüklüğünde uzun parçalar şeklinde kesilir. Üzerine fıstık yerleştirilir (ben cashew kullandım) Fırında 150 Celcius derecede yaklaşık 40 dakika pişirilir.

Tatlı fırında pişmekle meşgulken biz de şerbeti ile meşgul oluruz elbette ki...Biiir güzel kaynatırız...Ben narenciye tadını da pek sevdiğimden içine misket limonunun kabuğunu da rendeledim.

Pişen tatlımızın üzerine şerbeti dökülür. Biraz sabredilir ki şerbetini içsin... Sonrasında bitiş çizgisine doğru koşulur :)

Afiyet Olsun, kilo olmasın diye de temennide bulunulur !

58 yorum:

Adsız dedi ki...

sevgili arkadaşım dilek baktım henüz yorum yok.(Pazar sabahı bu saatte kim bilgisayar başında olur ki.. benim civcivler sabahın köründe ayaktalar..) İlk yorumu ben yazayım dedim. E hiç yorum da yazmamıştım. Ama heran takipteyim haberin olsun ::)) Ama sen bu tatlıyı bana hatırlatmakla hiç de iyi etmedin. Ben buna bayılırım. Ece doğduktan sonra canım inanılmaz tatlı çekerdi emzirme döneminde. tepsi tepsi yapıp yediydik. Sonra da tepsi gibi olmuştum. uzun zamandır unutmuştum bunu ben.. Ahh sen n'aptın dilek..::)))

Adsız dedi ki...

Elinize saglik. Tatli tadinda guzel gunler dilerim. Template'inize bir kastim yok idi neden oyel olmus acaba Cok sukur diger yazilara sicramamis. hurmetler sunarim.

Unknown dedi ki...

Tesekkurler Berceste. Hemen irmik almaya gidiyorum. Hafif bir tatliya benziyor. Neticesini bildiririm sana. Ellerine saglik.

Adsız dedi ki...

daha fotogrAfi görür görmez "of of of of oooooffff of beee" diye sesler cikarmaya basladim, hemen bugün yapiyim dedim cünkü cok zora benzemiyo ama irmiim yok, bugünde pazar :( benzincide de irmik olmazki :) bi kayinanneciime soriyim warsa onda hemen pukün yaparim! cashew'uda buarada ben üstüne koymam, tatliyi yerken avuc avuc atarim aazima, olurmu? :)

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Hey çok güzel yakışmış cashew lar.. Ya canım çekti şimdi çok seviyom ben cashew ları..
Bu tatlıyı işporta tezgahında satarlar simit gibi biliyorsundur..
Vallahi bayramda yapmaya karar verdim ben o kadar:)

>>>>MUSTAFA<<<< dedi ki...

antebe gel misafürüm ol sana ben antep baklavası yedirem bu aralar ramasan sebebiylee taze fıstıklarında katkısıylaa çok lessetli tüm türkiyeye gideeyoo yaa:))

blog çok süper önce gelmişmiydim acebe bilmiom bi bakem geçmişee :)

Rahşan bacum gelirsee buraya selam olsun onaa:)) Rahşan meyaba:)

hoşçakal bide elinise saglık çok hoş olmuşlarr:)

Berceste dedi ki...

Merhaba Senem, o civcikleri benim yerime kocaman öper misin ilk olarak. Sana nöbet tutturuyorlar resmen :) Şimdi de emzirme dönemindesin, 2 numara için de yersin, onun hatırı kalmaz ama değil mi :P

Sayın Birisi kılığına girmiş Lama hanım,yazarken boşluk kullanmadığınız için kelimeyi bölememiş, tek kelimeyi de sınırlar arasında tutamadığı için şeklini bozmuş :( Silip bir daha yazma hakkınız var elbet ! Ben ince biri olduğumdan alınırsınız diye silmedimdi !

Umarım seversin Sevgi...

Rahşanım sizde de mi pazar günleri horozlar bile tatile çıkıyor yani :( Burada da Christmas'da falan öyle oluyor. Sen bir bak, olmadı yarına yaparsın. Bu vesile ile benim de misafir tatlım hazır olmuş oldu :) Cashewler için de sen bilirsin, hani kilo milo diyordum ben...

Valla biz işportada satmayacağız Pınar :) Yarın iftar var, oturup afiyetle yiyeceğiz inşallah ! Sen de gel bekleriz :)

Oya Kayacan dedi ki...

Haydaaa, şambaba bu mudur? Sokaklarda satılan şambaba mıdır? Ne sevindim ama öğrendim diye. Yaparım da, çok kolay...

Berceste dedi ki...

Hoşgeldiniz Oya Hanım,
Benim bildiğim bu tatlı Şam Baba evet ! Yanlışım varsa, doğrusunu bilenler düzeltsinler beni. Sizleri mutlu edebildi ise ne mutlu bana, iyi ki yapmışım :) Evet yapımı da benim gibi bir acemiyi bile zorlamadığına göre sizlere de çok kolay gelecektir.

Mustafa kardeş, ben geldim Gaziantep'e,iki defa, yedim o güzel baklavalardan, katmerlerden. Oradaki üniversiteden arkadaşlarım sağolsunlar... Siz de bir önceki yazıda ziyarete gelmiştiniz, evet, ben de rica etmiştim, güzel Türkçemizi bozmasak, sonra ben anlamakta güçlük çekiyorum da demiştim hatta ! Yazarken biraz daha dikkatli olsanız???

Adsız dedi ki...

mustafacigim selamini aldim kardesim, aleyküm selam :)

bercestecigim sormadin kayinanneme, yarin alirim artik, gerci apocuuma dedimki bercestenin blogunda süper bir tatli tarifi var ama irmigim yok, oda bana dediki, rahsan, bu bloglarda ne tarif varsa yapiyorsun ama biz rejimde degilmiydik?!
shu apoya söyle benim beynimi bu gibi cesitli fikirlerle bulandirmasin, hem bu tatlida yag yok, yumurta yok, dimi ama :)

Adsız dedi ki...

ne güzel olmuş ben pek yapmam bende sizin gibi sütlü tatlıları tercih ederim ama harika olmuş

Beyhan dedi ki...

hafif ve lezzetli bir tatlı olduğu kesinlikle belli oluyor.Ellerinize sağlık.

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Berceste,
Sokaklarda sokak satıcıları satarlar,devamlı görürüm ve canım çekerdi.Pek de ballı tatlıları sevmem ama dışarı çıkınca nedense herşeyi sever durumuna giriyorum.Bende şimdi şambaba tatlısını öğrenmiş oldum sayende canım..Ellerine sağlık,etkinliğn hayırlı olsun.Harika bir hafta diliyorum..Sevgiler..

Adsız dedi ki...

çok güzel görünüyorlar,ellerinize sağlık...

Bezen Hindistan dedi ki...

Pek nefis gorunuyor, eline saglik. Serbetli tatli yapmayi hic denemedim ben, buldum mu yerim ama:) Soyle uzanip aliversem bir dilim, sonra belki bir dilim daha:))

Berceste dedi ki...

Rahşanım,sorsaydın sen bir kayınvalidene, tatlıyı yapardın, tadına bakardın, kalanı da onlara irmik kirası deyip geri götürürdün, böylece çok yememiş ama tadına bakmış olurdun ! Nasıl fikir???

Merhaba Yeşim, hoşgeldin, teşekkür ederim, ben de senin pideye takıldım valla, ona bakıp duruyorum :P

Merhaba Beyhan,hoşgeldin, teşekkür ederim, seninki de bayağı ilginç bir tatlı ama burada güllaç krizindeyiz biz :(((

Merhaba Damak Tadi ;-)
Teşekkür ederim, dışarı çıkınca, hele bir de açsa insanın karnı acayip canı çekiyor değil mi? Burada bana çok cazip gelen tatlılar yok Allah'tan. Bir de benim burada domuz fobim oluştu. Olmadık birşeyin içinden çıkabiliyor, içindekileri sormadan yiyemiyorum, yakında dükkanın birinden dayak yersem şaşmayacağım :-P Önyargılı olmayacağım, bak ne şirin hayvanlar falan dedim kendi kendime ama para etmedi :( Pisler, kokuyorlar en temizi bile ıyk, hatırladım ya şimdi bile tüylerim diken diken oldu ! Neyse nerden nereye geldim... Şimdi artık gönül rahatlığı ile kendi Şam Baba tatlını yapıp yiyebilirsin. Sevgiler...

Merhaba Seda, teşekkür ederim. Ben de senin blog'unu çok beğendim. Pek aydınlık bir görünümü ve de lezzetli tarifnameleri var ;-)

Merhaba Bezenciğim, sen nerelerdesin? Yeni post göremeyince meraklanmaya başlamıştım...Teşekkür ederim iltifat için :) Fotoğrafı aceleye geldi, çok iyi çekemedim :( Elbette uzanıp al ama daha o modeli icat edemediler ne yazık ki...Sen dene, yapması çok kolay...
Sevgiler.

Adsız dedi ki...

işin içinde irmik varsa, ben de orada olmak istiyorum..irmigin süt ve şekerle olan askına katılmak istiyorrrummmmm
üff yutkuna yutkuna bi hal oldum..pfff...
ellerine saglık tatlımmm :)

bujene dedi ki...

harika görünüyor şam baba tatlısı...
benim de şerbetli tatlılarla pek aram yoktur. sütlüleri daha çok severim. ama hafif tatlılar olursa yemeden de duramam ;) bu da çok hafif ve leziz görünüyor. ellerine sağlık...

Burcuk dedi ki...

uzerıne de cashewler, ay ay ayyy:) pazartesi bayramlasmaya mi gelsem napsam:))))

ellerine saglik dilekcim:)

Berceste dedi ki...

Fotoğraflarla da sen bayram yaptırdın bize, senin ellerine gözlerine saglık Zeynep !

Teşekkürler Bujene, senin tatlı kahramanlarının yanında pek birşey ifade etmiyor ama mideye hitab edebilir belki :)

Burcukcugum, elbette gel buyur, zaten Bayram Seyran pek birşey anlamıyoruz buralarda... Ne güzel olur gelirsen...Sağolasın.

munevver dedi ki...

Berceste,çocukluktan aklımda kalan iki tatlı var Sokakta camlı arabalarda satılan.Biri ballı baba,diğeri şam baba.Ballı baba hani tulumba tatlısının halka şeklinde olanı.Onları hatırladım sayende.Eline sağlık.Sevgilerimle,
nanelimon

Adsız dedi ki...

berco'cuum
sana tahminlerimden yola cikarak 3 meyil attim,biri geri geldi...diger ikisi??? goriciiz bakalim ise yaramis mi!

Adsız dedi ki...

Ellerinize yüreğinize sağlık..eminim tadı da nefistir...

Selam&sevgiler...

Berceste dedi ki...

Nanem Limonum, ne güzel böyle güzel günleri anımsatabildiysem... Umarım dener ve seversin. Sevgiler.

Cok Meraklı Lama kardiş, hiç mail ulaşmadı elime, bir tek yorumun geldi. Bu cinlikle sen nasıl bulamadın hayret... Ben blog'u açarken Rahşan'ın uçurduğu gibi Bercestesel bir karışıklığa yol açtımdı. Kimlik bölümünü iyice karıştır bir sen, bulursun eminim !

Teşekkür ederim Serin Mavi, senin de yüreğine sağlık...Sevgiler

Adsız dedi ki...

cokkaristirdim ugrastim bulamadim:( gonderdigim mail adresi baskasina aitmis yanlis mail attiniz heralde dedi utandiimmm:(
blogun ismiyle alakali diye dusunmustum tutmadi :D
adini biliyorum ama onunla da tahmin yurutememmm ki dimi??
ipucu isteme hakkim vardir umarim:)

Berceste dedi ki...

İp ucu şu, benim kimliğe git, blog'a kimler yazı yazabiliyormuş bir bak :P E daha ne ip ucu vereyim ki ben, bulan buluyor looo !!! O mail attığın da iyi küfretmiştir bana :) Kızın başı o adresle dertte. Ne yapayım benden önce almasa imiş :)

Adsız dedi ki...

buldum bulduuum:P
bana birakacagin ilk yorumun ardindan sana bomba gibi bi meyil aticam ;)

Adsız dedi ki...

Canım Bercestecim, geçmiş Kadir gecen mübarek olsun. 1 - 2 gündür yoğun bir tempodayım, ancak nasip oldu:)

Adsız dedi ki...

Tatlı tarifini denemeyi düşünüyorum.Çok hafif gözüküyor. Bloğumda tatlından bahsettim. Umarım sorun olmaz. İyi bayramlar

Berceste dedi ki...

Valla ben o bomba gibi e-postadan pek birşey anlayamadım ama sonunda geldi Lama Kardeş !

Çoook sağolasın Şeymacığım... Sizlerin de...

Hoşgeldin ilk01, tatlıyı beğenmene ve linkini vermene sevindim. Minnoşuna da kayınpederine de çok geçmiş olsun. İnşallah kısa sürede sağlıklarına kavuşurlar. Sen Bayramda gel buraya, biz de yanlız olacağız...Sevgiler.

Adsız dedi ki...

Of süper tarif...Nefis görünüyor...Nam nam.Ben de yarın yapıp deneyeyim.Ama içinde yağ ve yumurta yoksa neden kilo alalım ki...Ellerine sağlık.

Berceste dedi ki...

Çoook teşekkür ederim arkadaşım. E şeker bakımından zararı olabilir ama sizin evde genç kanlar var, onlar yesinler bol bol :) Sevgiler...

Ferhanca dedi ki...

Tatlın çok guzel görunuyor...ellerine saglık..mutfakta degişik görunuyor ,daha genış resmınıde ekle....BAYRAMUNU KUTLAR SAGLIKLI VE MUTLU GUNLER DILERIM ...FERHAN...BANADA GEL BEKLERİM....

Berceste dedi ki...

Teşekkür ederim Ferhan, mutfak bildiğin mutfak işte, ilginç bir özelliği yok :) Sizlerin de Bayramı Kutlu olsun... Şekerlerinden yemeğe, kolonyandan koklamaya bir uğradım sana da...Sevgiler.

Adsız dedi ki...

Merhaba, canım çok çekti, yarın yapıcam inş da, bu tatlı biraz kıtırımsı mı oluyo yoksa yumuşak mıı? Ellerinize sağlık...

Berceste dedi ki...

Merhaba, hoşgeldin Meltem. Üzeri biraz kıtır gibi olmakla beraber şerbetini içince yumuşuyor. Kıtır olmuyor yani, yumuşak olduğunu söyleyebilirim genel olarak. Kolay gelsin ve afiyet olsun.

Adsız dedi ki...

Cevabınız için teşekkür ederim, benim canım kıtırımsı istediğinden büyükçe bir tepsiye döküp, fazlasıyla kızarttım, şerbetini de yarım ölçü yaptım, çok güzel oldu. Gerçekten yapması da çok basit ve çok hafif bir tatlı çıkıyor ortaya, tarif için teşekkürler. Benim gibi bayram tatlılarına doyamayan ve biten baklavaların ardından yeni tatlı arayışına girenlere tavsiye ederim :).

Berceste dedi ki...

Ben de haber ettiğiniz için teşekkür ederim, merak edecektim acaba ne oldu diye :) Beğenmenize çok sevindim. Benim de çok sevdiğim bir tatlı. Elinize sağlık ve de afiyet olsun. Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Selamlar. Bir düzeltme yapmak istiyorum bu tatlı şam baba tatlısı değil ŞAMBALİ tatlısı. Şam baba ekmek kadayıfı gibi süngerimsi oluyor. Ama yinede afiyet olsun çünkü bu da süper bir tatlı.

Berceste dedi ki...

Sevgili İsimsiz ama İstanbul-Asya yakalı yorumcum, düzeltmeniz için teşekkür ederim, ben ve etrafımdaki pek çok kişi bu tatlıyı Şam Baba olarak biliyor. Hazır satılanlar da bunun gibi benim bildiğim kadarı ile. Şambalı'nı hiç duymamıştım. Mümkünse tarif, kaynak vs... elinizde bilgi varsa iletebilirseniz çok sevinirim.

Adsız dedi ki...

Ben sambali tariflerine goz atiyordum ve buldugum tariflerin icindekileri karsilastiriyordum icindeki malzeme farkliliklarini gorebilmek icin. Sizin verdiginiz tarife goz atarken basliginiza dikkat etmedim. Tatlinizi Sambaba olarak geciyor, fakat duzeltme yapan sahis ile ayni fikirdeyim. Bu tatlinin adi Şambali olmasi gerektigini zannediyorum. Ben birkac degisik tarif denedim fakat sokaklardaki tadi veren tarifi bulamadim. Sizin tarifinizi su anda denemeye gidiyorum ve denedikten sonra tekrar yorum yazacagim. Goruntusu cok guzel ellerinize saglik. Eger google Şambali tarifi olarak bir arastirma yaparsaniz tatlinin adinin kaynaklarini bulabilirsiniz.

Selamlar
gul

Berceste dedi ki...

Sonucu, beğenip beğenmediğini merakla bekliyorum Gül!

DENİZSEFASI dedi ki...

merhaba arkadaşım,

ben denedim ve hem biz hem de misafirlerim çok beğendik. Yalnız bir dahaki sefere şeker miktarını azaltmayı düşünüyorum.

Blogumda yayınlayabilirmiyim

İsim meselesine gelince yöresel farklılıklar tabiki olacak. bizim ordada şam tatlısı denir mesela.

görüşmek üzere
sevgiler..

Berceste dedi ki...

Afiyet olsun, beğenmenize sevindim. Şekerin şiddetine göre, damak zevkinize göre elbette ayarlamalar yapabilirsiniz. İngiltere'de kullandığım şeker ile Türkiye'de kullandığım tad olarak farklı geliyor bana da. Türkiye'deki daha tatlı sanki.

Sitende kaynak/link belirterek(ki tariflerine baktığımda böyle yaptığını görebiliyorum) elbette kullanabilirsin.

Sevgiler...

Adsız dedi ki...

ya siz buna un katmıyormusunuz sadece irmiklemi olacak yardımcı olun lüften

Berceste dedi ki...

Malzemeler yazıdaki gibidir. Başka ilave bir malzeme(un) katılmamaktadır.

Adsız dedi ki...

Merhaba Berceste hanım,
Tarifteki irmik kalın mı ince mi? Ben yaptım ince irmikle kabarmadı sizinki gibi neden olabilir? Soğuk fırına verdim ondan olabilir mi? Sıcak fırın mı gerekli? Şimdiden teşekkürler cevap için...

Berceste dedi ki...

Merhaba Gül hanım, İngiltere'de ince irmik dışında irmik bulamadığım için, ben de ince irmik ile yapmıştım. Belki tepsi büyüklüğü ile ilgilidir. Fotoğrafta gördüğünüz iki ölçü olarak dikdörtgen Borcam büyüklüğünde bir tepside pişti. Ben de fırını önceden ısıtmadım. Zaten şerbeti içtikten sonra daha çok kabarıyor. Sizinkinde sebep kabartma tozu, tepsi büyüklüğü ya da şerbet ile ilgili olabilir. İkincisinde daha güzel olması dileği ile...

Adsız dedi ki...

Teşekkürler Berceste Hanım, ben içi şerbeti çekmediği halde yiyorum. Yine de güzel yani:=) Bir de tam tutsa ne olacak kimbilir?
yani siz 1 kg. irmik 2 sb. yoğurt ölçülerini mi kullandınız? O zaman benim tepsim büyük gelmiş:=) Çünkü aynı tepsiden bizde de var onu kullandım:=))Çok güldüm kendime şimdi.Son bir soru? Bu karışım sıvı olmuyor kurabiye hamuru gibi oluyor doğru mu? Tepsiye elle bastırarak serdim.Sizi yoruyorum ama napıyım bu tatlıyı çok severim. Tadı böyle bile harika:)

Berceste dedi ki...

Yukarıda 1/2kg yazılı yani yarım kg. Sizin sorun nereden kaynaklandı anlaşıldı sanırım! Bardak da büyük boy birşey olursa daha iyi olur. Kıvamı kurabiye kadar sert değil ama kek kadar da sulu değil. İkisinin arasında birşey. Afiyet olsun...

Adsız dedi ki...

bende bu gün denedim cok güzel oldu tavsiye ederim hem leziz hemde cok hafif bizimle paylastigin icin tesekkür ederim

Berceste dedi ki...

Afiyet olsun. Bayramlarda kulaklarımızı çınlatmanız dileği ile...

Dna Harikası dedi ki...

Merhabalar
Dün akşam yarın iftara misafirim var hangi tatlıyı yapsam acaba diye düşürken...Aramaya şekerpare tarifi ile başladım ama ne hikmetse şambaba tatlısı ve sizin bloğunuzda buldum kendimi:)Tarifiniz pratik ve resimler çok cazip geldi...Tamam dedim yarın bu tatlıyı yapıyorum:)Sabah 10 gibi tatlıyı yapmaya başladım (kafamda acaba nasıl olacak soruları ile:)Sonuç mu? MÜKEMMEL eşim ve tüm misafirlerim dahil olmak üzere 10 puanı aldım:)Yanlız şunu belirteyim sizin dediğiniz gibi ölçüleri 2 misli kullandım ve şerbeti de 5 bardak su, 5 bardak şeker olarak yaptım ve sonuç harika oldu.Teşekkürler BERCESTE :)

Berceste dedi ki...

Afiyet olsun DNA Harikası! Bu yorumlar beni çok sevindiriyor ve evet çok hafif, güzel bir tatlı bu. Yapanı da utandırmıyor hiç :) Ben en son bu ölçülerle küçük bir tepsi yaptım ve tam denk geldi. Sevgiler...

Açalya dedi ki...

Şerbetli tatlı sevmem ama şambaba benim için de istisna. Ben de deneyeceğim bunu, şekeri azıcık azaltsam?

Berceste dedi ki...

Acalya, cok tatli olmuyor bu olculerle. Ben de cok tatli ve serbetli sevmem ama bunu seviyorum :) Hele icinde limon kabugu varsa cok daha guzel oluyor. Ama gene de sen bilirsin, istersen azaltabilirsin. Serbeti onceden yapip soguk tutarsan, firindan cikan sicak, serbet soguk dokulurse daha guzel oluyor. Ikisi de sicak olursa hamur oluyor. Sonucu haber eder misin :) Sevgiler...

lavantalimon dedi ki...

Çok eski tariftir, lezzetle yenir:) senin de tatlı çok güzel görünüyor :)ellerine sağlık:)

Berceste dedi ki...

Evet evet iki ülke şartlarında da güzel oldu doğrusu. Tarif kökleri Tatarlara dayanan eski bir komşumuzdandı. Nur içinde yatsın. Teşekkürler, sevgiler...